Masterclasses Ton Koopman
Woensdag 29 oktober 2025
Aanvang: 14.00 uur
Tot 17.00 uur
Locatie: St.-Vituskerk, Turfpoortstraat 3, 1411 ED Naarden
Aanvang: 19.00 uur
Tot 22.00 uur
Locatie: St.-Vituskerk, Turfpoortstraat 3, 1411 ED Naarden
Beiden masterclasses worden in het Engels gegeven!
Programma
– Masterclasses Ton Koopman over ‘versieringen’ in de liedkunst van G.F. Händel
Toegang
€ 12,50 vrije zitplaats
Uitvoerenden
Ton Koopman Masterclass
Over het programma
Op Woensdag 29 oktober zullen twee Masterclasses (versieringen in de muziek van Händel) gegeven worden door Ton Koopman in de St.-Vituskerk in Naarden, waarbij conservatoriumstudenten Zang (laatste jaars en net afgestudeerden) de Masterclasses zullen volgen.
Van de studenten wordt gevraagd twee Händelaria’s (een langzame en een snelle) in te studeren. Wybe Kooijmans zal de studenten tijdens deze Masterclasses begeleiden.
U bent als publiek van harte uitgenodigd deze Masterclasses bij te wonen.
Order of attendance14:00 -17:00 h (there is a break from 15:15-15:45 h)
KATERINA BLIZKOVSKA – mezzo sopraan
- Virgam virtutis (Dixit Dominus)
- Priva son d’ogni conforto (Giulio Cesare)
- Every Valley (Messiah)
- Allor che sorge (Rodrigo)
- Amarti si vorrei (Teseo)
- Eia ergo, Salve Regina (HWV 241)
- Cara speme, questo core, Sesto (Egitto)
- Venti turbini prestate, Rinaldo (Rinaldo)
SAM COBB – sopraan
- Amarti si vorrei (Teseo)
- Voli per l’aria, Tra la fiamme (Cantata)
- Pur ritorno a rimirarvi (Agrippina)
- Honor and arms (Samson)
- Da tanti affanni oppressa, Antigona (Admeto)
- Gelosia, spietata Aletto, Alceste (Admeto)
Wybe Kooijmans
Wybe Kooijmans is de vaste repetitor en begeleider van de Nederlandse Händelvereniging.
Hij ontving zijn eerste pianolessen op 8 jarige leeftijd waarna hij een aantal jaren later de piano voor het orgel inwisselde. Op het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam kreeg hij les van Bernard Bartelink.
Wybe Kooijmans was bij verschillende kerken in het Gooi werkzaam als organist. In 1987 volgde een aanstelling als – toen nog – één van de organisten van de Grote Kerk in Naarden; nu is hij er hoofdorganist.
Een oud-registrant van de organist Feike Asma gaf Wybe vele, welkome raadgevingen. Op het monumentale Witte-orgel (1862) van de Grote Kerk in Naarden maakte hij meerdere cd opnames.
Wybe Kooijmans geeft regelmatig orgelconcerten in Nederland; bovendien concerteerde hij in Tsjechië, Duitsland, Frankrijk, Engeland, Canada en Rusland, alwaar hij het orgel van de Philharmonie te Novosibirsk inwijdde. Voorts heeft hij ruime ervaring opgedaan als begeleider van vele koren en solisten. Hij is als repetitor verbonden aan het koor van de Nederlandse Händelvereniging en het Concertkoor Baarn.
Tevens maakte hij enige jaren deel uit van de werkgroep ‘Zingend Geloven’ en publiceerde hij enkele koraalbewerkingen voor orgel.
Ton Koopman
In zijn inmiddels zestigjarige carrière is Ton Koopman, op 2 oktober 1944 geboren in Zwolle, wereldwijd uitgegroeid tot een onomstreden autoriteit op het gebied van de historische uitvoeringspraktijk in het algemeen en het werk van Bach in het bijzonder. Hij is daarmee de belangrijkste nog levende pionier van de historische uitvoeringspraktijk. Die uitvoeringspraktijk was in de jaren zestig en zeventig van de twintigste eeuw nog een niche binnen de klassieke muziekscene, maar onder andere de oprichting van het Amsterdam Baroque Orchestra door Ton Koopman in 1979 zorgde voor een omslag. Met dit orkest en het in 1992 opgerichte Amsterdam Baroque Choir veranderde Koopman de wijze waarop onder meer zijn grote liefde, de muziek van Johann Sebastian Bach, werd uitgevoerd en beluisterd.
Internationale waardering
Die liefde zat er al vroeg in en bleef toen hij na het gymnasium orgel, klavecimbel en muziekwetenschap in Amsterdam ging studeren. Inmiddels dirigeerde hij ook al zijn eigen Musica Antiqua Amsterdam, de voorloper van het Amsterdam Baroque Orchestra, en in 1973 bracht hij met dit ensemble en het Collegium Vocale Gent van Philippe Herreweghe voor het eerst de Johannes Passion van Bach op historische instrumenten in Nederland op de planken.
Met het Amsterdam Baroque Orchestra & Choir (ABO &C), zoals het ensemble als geheel sinds 1992 heet, zouden nog vele primeurs volgen. Het gezelschap verwierf onder de bezielende leiding van Ton Koopman al snel wereldfaam en geldt als een van de leidende orkesten op het gebied van de historische uitvoeringspraktijk.
Ook als gastdirigent heeft Ton Koopman een breed repertoire dat zich uitstrekt van de barok tot de vroege romantiek en wordt hij veelvuldig uitgenodigd door wereldberoemde orkesten, zoals de Berliner Philharmoniker, New York Philharmonic, Müncher Philharmoniker, Chicago Symphony, San Francisco Symphony en het Koninklijk Concertgebouworkest. Daarbij wordt hij veelvuldig gevraagd om de finesses van de historische uitvoeringspraktijk over te brengen op een ensemble dat doorgaans speelt op moderne instrumenten. Ook staat het repertoire uit de eerste helft van de negentiende eeuw van onder anderen Beethoven, Schubert en Mendelssohn regelmatig op de lessenaar.
Internationale waardering kreeg Ton Koopman met zijn ABO & C onder andere voor de integrale opname van alle overgeleverde cantates van Johann Sebastian Bach, bekroond met onder andere de Deutsche Schallplattenpreis ‘Echo Klassik’, de BBC Award 2008 en de Prix Hector Berlioz. Sinds 2003 ligt het zwaartepunt van de cd-opnamen bij zijn eigen platenlabel Antoine Marchand dat gedistribueerd wordt door Challenge Classics.
Bibliotheek
Ton Koopman manifesteert zich ook nadrukkelijk als klavecinist en organist. Hij speelt geregeld samen met zijn vrouw, klaveciniste Tini Mathot, en hij was jarenlang hoofdvakdocent klavecimbel aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Tegenwoordig geeft hij alleen nog masterclasses over de hele wereld. Ook wordt Ton Koopman wereldwijd gerespecteerd als wetenschapper en onderzoeker. Hij kreeg in 2000 een eredoctoraat van de Universiteit Utrecht, is emeritus hoogleraar aan de Universiteit Leiden en in 2016 werd hij onderscheiden met een ereprofessoraat aan de Musikhochschule Lübeck en de Anton Bruckner Privatuniversität in Linz. Verder werd hij onder andere geerd met de Bachprijs van de stad Leipzig (2006), de Buxtehude-Preis van Lübeck (2012) en de Bachprijs van de Royal Academy of Music (2014).
Ton Koopman is voorzitter van het Internationale Buxtehude Gesellschaft en artistiek directeur van het Franse muziekfestival ‘Itinéraire Baroque’, werd in 2019 voorzitter van het Bach-Archiv Leipzig, is sinds 2024 Honorary Member van de General Music Society of Zurich en kreeg in 2024 de Erepenning van de gemeente Zwolle.
Gedurende zijn carriere bouwde Ton Koopman een imposante bibliotheek op met boeken, oude drukken, bladmuziek en handschriften. Deze bibliotheek kreeg in 2020 een plek bij het Orpheus Instituut in Gent zodat zijn verzameling toegankelijk blijft voor een nieuwe generatie musici, musicologen en onderzoekers en zijn werk ook door volgende generaties kan worden voortgezet.