Grenzeloze muzikale passie en een tomeloze energie kenmerken dirigent Jules van Hessen. Hij studeerde bij Pierre Stoll en Louis Stotijn en volgde masterclasses bij onder meer Jean Fournet, Edward Downes en Gennadi Roshdjestvensky. Hij nam succesvol deel aan verschillende concoursen, zoals het Nicolai Malkoconcours in Kopenhagen (o.a. orkestprijs) ,de Internationale Dirigentencursus van de NOS (finalist) en prijswinnaar van het Stravinsky Concours in Graz.

Hij trad op met internationale orkesten, zowel binnen als buiten Europa. Zo dirigeerde hij onder meer in China, de VS, Denemarken, Engeland en Mexico. De laatste jaren is hij ook in het Midden Oosten actief. Zo dirigeerde hij met veel succes het Symfonieorkest van Caïro in Mahler’s Zesde Symfonie en hij is hij een regelmatig terugkerende gast bij het Amman’s Symfonie Orkest in Jordanië.

In Nederland dirigeerde hij vrijwel alle professionele orkesten. Sinds 1987, toen hij zijn leermeester Louis Stotijn opvolgde, is Jules dirigent en Artistiek leider van het Philips Symfonie Orkest. Dankzij zijn bevlogenheid en didactische kwaliteit heeft het orkest een indrukwekkend repertoire opgebouwd, waaronder zes Mahler- en twee Brucknersymfonieën, Stravinsky’s ‘Sacre du Printemps’, Richard Strauss’ Alpensymfonie , maar ook koorwerken als Iwan de Verschrikkelijke (Prokofief), Verdi’s Requiem en Vaughan Williams’ a Sea Symphony. Dirigent en orkest maakte samen tournees naar China, Thailand, Italië ,Brazilië, de Baltische Staten en dit jaar nog Israël.

De DVD registratie van de Tweede Symfonie van Mahler vanuit het Concertgebouw wordt nog steeds regelmatig op BRAVA getoond. Dit jaar viert hij het dertigjarig dirigentenjubileum bij dit orkest met uitvoeringen van Mahlers Achtste Symfonie (Symphonie der Tausend)

Jules van Hessen heeft een grote interesse voor muziektheater en opera. Hij is sinds de oprichting in 1985 muzikaal leider van het Nederlands Theaterorkest en dirigeerde in Nederland en Duitsland diverse operaproducties. Ook was hij muzikaal leider en dirigent van de Internationale Carl Nielsen Masterclass in Denemarken.

Händels Messiah neemt een speciale plek in Jules’ hart in: hij was één van de initiatiefnemers van de Leidse Scratch en dirigeerde daar meer dan tien edities. Ook is hij vanaf het begin de dirigent van de Scratch Messiah in Zeeland, waar hij inmiddels twintig maal leiding aan heeft gegeven. Dit is de tweede maal dat hij de Messiah van de Nederlandse Händelvereniging dirigeert.

Jules’ veelzijdigheid blijkt onder andere uit zijn presentatiewerk voor de NPS op Radio4 en zijn betrokkenheid bij televisieprogramma’s als het Nederlands kampioenschap luchtdirigeren. Momenteel is hij ook artistiek adviseur van het succesvolle tv programma ‘De Tiende van Tijl’ van Tijl Beckand.

Verder houdt Jules lezingen voor het bedrijfsleven. Een sprekend voorbeeld is zijn presentatie ‘De dirigent als manager, de manager als dirigent’. Hierin weet hij op verrassende wijze verbanden te leggen tussen het dirigeren van orkesten en het leiden van andersoortige organisaties.

Een aantal jaar geleden startte hij een reeks concerten (o.a. in TivoliVredenburg) met het Gelders Orkest onder de titel Maestro Jules Onthult., waarin hij topstukken voor de pauze, ondersteund door het orkest, toelicht en na de pauze integraal uitvoert. Ondertussen hanteert hij deze formule ook met het Noord Nederlands Orkest , het Residentie Orkest, zijn eigen Maestro Jules Orkest, de Neue Philharmonie Westfalen en het Radio Filharmonisch Orkest. Rond kerst 2016 waren drie van deze shows, ( met het Radio Filharmonisch Orkest} op NPO 2 (AVROTROS) te zien en oogstten voor klassieke muziek ongekend hoge kijkcijfers.

In 2017 werd Jules vanwege zijn verdiensten voor de Klassieke Muziek benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau.