Van 2011 tot 2016 had Andrew Wise het artistiek leiderschap. Hiermee is niet direct een grote koerswijziging ingezet, maar wel stimuleerde Andrew het koor nieuwe uitdagingen aan te gaan en voegde hij nieuwe elementen toe aan de concerten. Zo bevatte het najaarsconcert 2013 (Saul van Händel) scenische elementen en werden delen uit de passies van J.S. Bach in het voorjaar van 2014 op een vernieuwende manier ten uitvoer gebracht.

Het concertseizoen 2020-2021 zal de Nederlandse Händelvereniging met de gastdirigenten Paul Valk en Jules van Hessen werken.

Verjonging en vernieuwing zijn termen die aansluiten bij het beleid van de NHV. De vereniging zoekt naar een interessante mix van oud en nieuw. Regelmatig staan werken van componisten als Bach, Mozart, Haydn, Bruckner en Rossini op het repertoire, maar tijdens het voorjaarsconcert van 2013 zijn ook werken van Whitacre en Barber aan bod gekomen. Het najaarsconcert in 2014 bevatte een aantal uitdagende a capella stukken, en er werd gebruik gemaakt van speciale belichting evenals bij de Jahreszeiten van J. Haydn. In 2020-2021 staan o.a. Rutter, Fauré,  Barber en Allegri op het programma. Er wordt gestreefd naar uitdaging in het repertoire, waarbij de lat steeds iets hoger wordt gelegd, om zo tot boeiende programma’s te komen. Het werken met gerenommeerde gastdirigenten is hierbij van grote waarde.

De behoefte aan vernieuwing komt deels tot uiting in de keuze voor meer hedendaagse componisten en een nieuwe aanpak van een klassiek oratorium, maar blijkt ook uit de wens om kansen te creëren voor jonge professionele zangers. Zo is er de samenwerking met het Internationaal Vocalisten Concours te ’s-Hertogenbosch gestart. Het IVC geeft jong talent een podium, waaronder twee laureaten die in 2012 een NHV prijs ontvingen. Tevens hoopt de NHV – door middel van de ingezette koers en het aanbieden van gereduceerde kaarten voor jongeren tot 29 jaar èn een gereduceerd lidmaatschapstarief voor studenten – jonge mensen te interesseren de concerten te bezoeken, dan wel koorlid of projectlid te worden.

Dirigenten

• Jack P. Loorij (1941 – 1989)
Thijs Kramer (1989 – 2011)
Andrew Wise (2011 – 2017)

(Gast)dirigenten 2017-2022

De Nederlandse Händelvereniging heeft inmiddels een aantal jaren samengewerkt met gastdirigenten.

Concertseizoen 2017/2018
• Najaar 2017 Louis Buskens Requiem (Mozart) en Mis in G majeur (Schubert)
• December 2017 Jules van Hessen  Messiah (Händel)
• Voorjaar 2018 Bernhard Touwen Johannes Passion (Bach)

Concertseizoen 2018-2019
• Najaar 2018 Boudewijn Jansen Mis in D kl (Bruckner), Nanië en Schicksalslied (Brahms)
• December 2018 Boudewijn Jansen Messiah (Händel)
• Voorjaar 2019 Rick Muselaers Petite Messe Solennelle (Rossini)

Concertseizoen 2019-2020
• Najaar 2019 Béni Csillag  Die Jahreszeiten (Haydn)
• December 2019 Jules van Hessen Messiah (Händel)
• Voorjaar 2020  Paul Valk Requiem (Fauré) & Magnificat (Rutter), (AFGELAST)

Concertseizoen 2020-2021 (onder voorbehoud ivm CORONA-maatregelen)
• Najaar 2020 Paul Valk Mendelssohn, Britten, Allegri, Poulenc
• December 2020 Boudewijn Jansen Messiah (Händel)
• Voorjaar 2021 wijziging programmering (info volgt z.s.m.)

Repetities
De repetities zijn wegens het Corona virus uitgesteld tot duidelijk wordt wat de mogelijkheden zijn om verantwoord te repeteren.

De koorrepetities worden gehouden op donderdagavond in het MCO, Heuvellaan 33, Hilversum. De repetities zijn van 20.00 tot 22.30 uur.