Georg Friedrich Händel

Algehele muzikale leiding

Jules van Hessen

“Respect”

Voor velen wellicht een modewoord, maar ik denk dat het voor Messiah-luisteraars misschien wel het bindend element is als het om onze beleving gaat. Elke keer kweekt Händel ontzag als het gaat om de kwaliteit  van zijn compositie, de geweldige afwisseling, de dramatische momenten, de zinderende koorfuga’s, de soms verstilde aria’s, de in retorisch opzicht briljante recitatieven, de fantastische orkestkleuring en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ons respect kent nauwelijks beperkingen. Het verhaal gaat dat Johannes Brahms bij een première van het werk van een collega voortdurend zijn hoed afnam. De omstanders interpreteerden dat als een teken van grote bewondering. Echter toen men Brahms hierover bevroeg zij hij: ”Oh, ik begroette gewoon bekende melodieën…” Dat was natuurlijk een steek onder water, maar we moeten ons realiseren dat zelfs de grote Händel in zijn Messiah, muziek heeft gerecycled die hij lang in zijn bureaula had liggen.

U zou dus gewoon ook uw hoed (die u gelukkig niet draagt…) kunnen afzetten als u muziek hoort die u herkent. Of …u zou kunnen opstaan! Daar is namelijk in de Messiah geschiedenis een groot misverstand over. Tegenwoordig noemt men dat een hoax. Het verhaal gaat namelijk dat King George II bij het Hallelujah spontaan ging staan. Uiteraard moest het voltallige publiek volgen. Deze daad van respect is zelfs uitgegroeid tot een traditie waarbij tijdens duizenden Messiahs over de hele wereld het publiek uit respect gaat staan. Mijn romantische beeld van een wereldheerser die uit bewondering voor muziek zich spontaan verheft is onlangs echter aan diggelen geslagen: Wetenschappers hebben ontdekt dat King George II aan een ernstige vorm van jicht leed en onmogelijk een volle Messiah zou kunnen uitzitten: de vorst had wellicht veel respect voor het Hallelujah, maar is waarschijnlijk uiteindelijk gaan staan om zijn benen te strekken….

Jules van Hessen