24 december 2021

Deze week bereikte ons het verdrietige bericht van het overlijden van onze oud-dirigent Thijs Kramer op 14 december jl. Thijs Kramer leidde onze vereniging als dirigent en artistiek leider gedurende 23 jaar en is van onschatbare waarde voor ons geweest. Onder zijn markante en bezielende aansturing beleefde de vereniging vele muzikale hoogtepunten.

Hij studeerde aan het Amsterdams Conservatorium en Muzieklyceum piano, orgel en orkestdirectie bij o.a. Jaap Spaanderman, Anthon van der Horst en Péter Erös. De eerste prijs bij de Internationale Zomeracademie in Haarlem (1960) vormde de opmaat tot een carrière als organist die hem door heel Europa voerde. Zijn spel is op verscheidene platen en cd’s vastgelegd met onder meer werken uit het grote romantische repertoire, zoals de symfonieën van Charles-Marie Widor, de sonate van Julius Reubke, en een werk van eigen hand, de symfonie Media Vita.
Op grond van zijn verdiensten voor de Franse orgelmuziek ontving hij in 1991 in Parijs de zilveren medaille van de Franse Société Académique Arts Sciences Lettres.

Koordirigent, repetitor, organist en pianist
In oktober van het jaar 2000 promoveerde hij aan de Universiteit van Utrecht tot doctor in de muziekwetenschappen op de dissertatie ‘Zahlenfiguren im Werk Johann Sebastian Bachs’.
Als dirigent van verschillende beroeps- en amateurkoren leidde hij talloze oratoria en diverse opera’s in concertvorm. Na periodes van werkzaamheid als repetitor, koordirigent, organist en pianist bij de Nederlandse Opera en de Omroep werd Thijs Kramer in 1989 benoemd tot dirigent van de Nederlandse Händelvereniging. Met ons voerde hij een breed scala van werken uit, waaronder de wereldpremière van de Urfassung van Mendelssohns Elias (het verdwenen manuscript dat Thijs Kramer in Engeland had opgespoord). Hij voerde ook vrijwel alle humanistisch geïnspireerde koorwerken van Brahms met orkest uit, inclusief Rinaldo, dat hij voor gemengd koor bewerkte.

Concertgebouwpenning
Op 3 april 2007 overhandigde Simon Reinink, directeur van het Concertgebouw, Thijs Kramer op het podium van het Concertgebouw in Amsterdam de bronzen Concertgebouwpenning. Deze penning (ingesteld in 1928) wordt uitgereikt aan personen die zich op bijzondere wijze verdienstelijk hebben gemaakt voor het Concertgebouw. Hij zat in 1958 al aan het orgel van het Concertgebouw bij een uitvoering van Händels Belshezzar, en heeft daarna tientallen malen de Matthäus-Passion gedirigeerd en aan het orgel begeleid.

Als musicoloog publiceerde Thijs Kramer over het werk van organist, altviolist en componist Cor Kint. Bij Boeijenga verzorgde hij de uitgave van diens complete orgelwerken in vier delen, alsmede werk voor harmonium solo, harmonium en viool, de Hymne voor viool en orkest en vorig jaar nog de Andante voor twee violen en continuo.

Thijs Kramer (Ridder in de Orde van Oranje Nassau) nam op 8 oktober 2011 afscheid van de Händelvereniging met een concert in de Grote Kerk Naarden.