Messiah - Zondag 10 december 2023 / vrijdag 22 december 2023

Messiah

Amsterdam zondag 10 december 2023

Aanvang: 19.30 uur
Locatie: Het Concertgebouw Amsterdam

Toegang
1e rang: € 46,- inclusief programmaboekje en consumptie in de pauze
2e rang: € 41,- inclusief programmaboekje en consumptie in de pauze
Jongerenkaart (t/m 30 jaar) of CJP € 25,00 inclusief programmaboekje en consumptie in de pauze

Busvervoer Naarden – Amsterdam: € 15,00 (u kunt zich hiervoor aanmelden via een mailtje naar concertzaken@haendelvereniging.nl)

Naarden vrijdag 22 december 2023

Aanvang: 19.30 uur
Locatie: Grote Kerk Naarden

Toegang
1e rang: € 46,- inclusief programmaboekje en consumptie in de pauze
2e rang: € 41,- inclusief programmaboekje en consumptie in de pauze
Jongerenkaart (t/m 30 jaar) € 15,00 inclusief programmaboekje en consumptie in de pauze

Of bestel kaarten bij de kassa van Theater Spant!, maandag t/m vrijdag tussen 9:00 en 17:00 uur via 035-6933254.

Abonnementen

Klein abonnement 1e rang Grote Kerk Naarden

Najaarsconcert, Rejoice dinsdag 31 oktober 2023, normale prijs € 39,50
Voorjaarsconcert, Rutter dinsdag 23 april 2024, normale prijs € 39,50

Deze twee mooie concerten, in de Grote Kerk van Naarden,
inclusief programma boekje en consumptie in de pauze samen voor maar 75,- euro!

Of bestel kaarten bij de kassa van Theater Spant!, maandag t/m vrijdag tussen 9:00 en 17:00 uur via 035-6933254.

Groot abonnement 1e rang Grote Kerk Naarden

Najaarsconcert, Rejoice dinsdag 31 oktober 2023, normale prijs € 39,50
Messiah vrijdag 22 december 2023, normale prijs € 46.–
Voorjaarsconcert, Rutter dinsdag 23 april 2024, normale prijs € 39,50

Deze drie mooie concerten, in de Grote Kerk van Naarden,
inclusief programma boekje en consumptie in de pauze voor maar 117,50 euro!

Of bestel kaarten bij de kassa van Theater Spant!, maandag t/m vrijdag tussen 9:00 en 17:00 uur via 035-6933254.

Uitvoerenden

Koor van de Nederlandse Händelvereniging

Marion Dumeige (sopraan)
Claudia Kamaris (alt)
Ian Castro (tenor)
Joris van Baar (bariton)

David Jansen (klavecimbel)
Wybe Kooijmans (orgel)
Holland Symfonie Orkest

Paul Valk (dirigent)

Over het programma

Georg Friedrich Händel (1685-1759) was een Engelse barokcomponist van Duitse afkomst. Naast Bach, ook geboren in 1658, werd Händel één van de grootste componisten van zijn tijd.

Händel kwam niet uit een muzikale familie. Toch openbaarde zijn talent en belangstelling voor muziek zich al op jonge leeftijd. Zijn vader verzette zich hier aanvankelijk tegen, maar Georg Friedrich oefende stiekem door. Een bezoek aan Weilsenfels was doorslaggevend, toen hertog Johan Adolf hem, als kind van amper acht, hoorde spelen. Door toedoen van deze hertog kreeg Handel een muziekopleiding bij Friedrich Zachau, een organist in Halle.

Vele jaren later vestigde hij zich in Engeland, waar hij zich in eerste instantie richtte op de opera en daarvoor zelfs een eigen theater opende in Londen. Het viel hem in Engeland niet makkelijk. Hij worstelde met tegenslagen van allerlei aard, weerstanden, afgunst en tegenwerking. Met ijzeren wilskracht en onuitputtelijke energie overwon hij al deze moeilijkheden.

Handel heeft een enorme erfenis aan composities achtergelaten: 42 opera’s, 29 oratoria, meer dan 120 cantates, trio’s en duetten. Verder Engelse, Duitse, Italiaanse en Latijnse kerkmuziek, serenades en odes. Onder zijn instrumentale werken vallen de orgelconcerten, concerti grossi, ouvertures en kamermuziek zoals hobo- en vioolsonates en werken voor klavecimbel en orgel.

Toen de componist in 1737 een beroerte kreeg, leek het eind van zijn imposante carrière in zicht. Hij zat in de put, was overwerkt en kon zijn rechterhand tijdelijk niet gebruiken. Velen vroegen zich af of hij ooit nog zou kunnen componeren.

Zijn redding kwam in de persoon van zijn vriend en librettoschrijver Charles Jennens. Deze stuurde Händel een libretto met teksten uit de Bijbel. Het onderwerp: de Messias. “Ik hoop dat Händel zijn volledige genialiteit en bekwaamheid erop toepast”, schreef Jennens over het libretto aan een vriend, “en dat de compositie al zijn voorgaande composities mag overtreffen, aangezien het onderwerp elk ander onderwerp overtreft.”
Jennens wens kwam uit: het libretto bood Händel de weg omhoog uit het diepe dal. Wonder boven wonder ging hij vol inspiratie aan de slag. In slechts 24 dagen componeerde hij dat wat zijn grootste meesterwerk zou worden: de Messiah.

Het verhaal gaat dat Händel was bevangen door een soort goddelijke inspiratie. Hij werkte bijna aan één stuk door, liet zijn eten staan, en schijnt na het voltooien van het beroemde Hallelujah te hebben uitgeroepen dat hij de hemel had gezien. Aan het eind van het manuscript schreef hij de letters “SDG”, die staan voor “Soli Deo Gloria” – alleen aan God de glorie. Nog steeds worden miljoenen jaarlijks geïnspireerd door een Messiah uitvoering bij te wonen. Ook hier in de Grote Kerk Naarden en het Concertgebouw.

Het is DEZE man die wij zo hoog hebben.
Het is DIT oratorium dat wij als Händelvereniging zo koesteren!
Het is DAT fantastische gevoel wat je krijgt als je het zingt!
Het is DIE geweldige sfeer die u er als publiek ook aan geeft!
Het is DUS.. weer tijd voor onze jaarlijkse MESSIAH!

Paul Valk