Najaarsconcert “Rejoice”

Dinsdag 31 oktober 2023

Aanvang: 20:00 uur
Locatie: Grote Kerk Naarden

Programma
Psalm 42, Wie der Hirsch schreit – Felix Mendelssohn Bartholdy
Missa Brevis – Benjamin Britten
Rejoice in the Lamb – Benjamin Britten
Miserere mei, Deus – Gregorio Allegri
Gloria – Francis Poulenc

Toegang
€ 39,50 inclusief programmaboekje en consumptie in de pauze
Jongerenkaart (t/m 30 jaar) € 15,00 inclusief programmaboekje en consumptie in de pauze

Losse kaarten bestellen

Kaartverkoop via ‘t Spant voor het concert van 31 oktober sluit om 12.00 uur.
Op 31 oktober vanaf 19.15 uur is het mogelijk om in de hal van de GKN kaarten te kopen voor het concert Rejoice. Uitsluitend contant.

Uitvoerenden

Koor van de Nederlandse Händelvereniging

Charlotte Houberg (sopraan)

Charimuri Kwartet
Wybe Kooijmans (orgel)
Dorine Diemer (vleugel)
Leon de Laat (pauken)

Paul Valk (dirigent)

Over het programma

Een programma zónder orkest biedt de kans om eens uit een andere vijver te vissen. Nu eens geen lange, klassieke stukken met orkest, maar een gevarieerd programma onder begeleiding van orgel,  piano en pauken. We brengen u een vierluik uit uiteenlopende stijlperiodes met grote verschillen in sfeer. Uitbundigheid versus ingetogenheid. Smart en lofzang. Misère en jubel, ofwel: ‘REJOICE’.

Allereerst is daar Felix Mendelssohn (1809-1847) met zijn ‘Wie der Hirsch schreit’. Een prachtige cantate op de tekst van psalm 42, in het Nederlands bekend als ’’t Hijgend hert der jacht ontkomen’.  Zoals een hert reikhalst naar levend water, zo verlang ik naar God. Een prachtig en harmonieus werk, getoonzet voor koor en sopraansolo. Mendelssohn schreef het tijdens zijn huwelijksreis in 1837 en noemde het zelf ‘zijn beste compositie voor kerkmuziek’.

Dan volgen twee kortere werken van Benjamin Britten (1913-1976). De 3-stemmige ‘Missa Brevis’, (in 1959 geschreven, naar eigen zeggen in één dag), is voor jongens- of vrouwenstemmen. Een geheel nieuwe sound, een knisperend idioom, verrassend nieuw, maar toch tonaal.

De cantate ‘Rejoice in the Lamb’, voor koor, solisten, orgel en pauken is gemaakt op een tekst van Christopher Smart, een Brits dichter uit de 18e eeuw die regelmatig in het krankzinnigengesticht belandde. Een grillige tekst, waarin Smart alles wat hij ervaart als een uiting van Gods glorie beschouwt en daarmee zo zijn eigen vredige samenhang schept. Zijn eigen ontberingen ziet hij in het licht van Christus’ lijdensweg. En elders jubelt hij het weer uit via de beschrijving van muziekinstrumenten, de pracht van bloemen of zelfs de sierlijke beweeglijkheid van zijn kat. Britten is er in geslaagd op deze wereldvreemde tekst een fantasierijk en energiek koorwerk te maken.

De tweede helft van het concert begint met een van de meest iconische koorwerken aller tijden: het ‘Miserere’ van Gregorio Allegri (1582-1652). Het werk uit 1638 klinkt sinds mensenheugenis jaarlijks op Goede Vrijdag in de Sixtijnse Kapel in het Vaticaan. Paus Urbanus VIII was er zó op gesteld dat hij bepaalde dat het werk niet buiten het Vaticaan mocht worden uitgevoerd. En dus werd de partituur zorgvuldig geheimgehouden. Dit jarenlange geheimhouden werd doorbroken toen de veertienjarige Wolfgang Amadeus Mozart met zijn vader in 1770 een bezoek aan Rome bracht. De jongen maakte enige aantekeningen tijdens het aanhoren, stopt deze onder zijn hoed, en thuisgekomen schreef hij het werk volledig uit het hoofd uit.

De tekst is psalm 51, een boetepsalm. Het koorwerk wordt wereldwijd herkend aan de hoge C die direct het hart in gaat.

Afgesloten wordt met ‘Gloria’ van Francis Poulenc (1899-1963). Een echte Parijzenaar, dat was Poulenc. Een uitstekend pianist en componist van enerzijds luchtige, vrolijke werken die de draak steken met tonaliteit, harmonieleer en het serieuze leven zelf en anderzijds een aantal religieuze werken, die een persoonlijke warmte en diepgang uitdrukken. Ongetwijfeld hierom was het, dat hij al gauw de bijnaam ‘Janus’ kreeg, als man met twee gezichten: “monnik en kwajongen” zeiden sommigen over hem.

Toen in 1935 een goede vriend omkwam bij een auto-ongeluk trad Poulenc (weer) toe tot de Rooms-Katholieke kerk. Vanaf die tijd schreef hij meer en meer religieuze werken, waaronder het Gloria. voor koor en sopraansolo, voltooid in 1959, als één van zijn laatste composities.
In dit concert heeft de hoofdorganist van de Grote Kerk Naarden, Wybe Kooijmans een hoofdrol in de begeleiding, samen met de virtuoze pianiste Dorine Diemer.

Verheugt u. REJOICE..!

Paul Valk

Programma boekje Rejoice (click op onderstaande plaatje)