Najaar 22: Jubileum 75 jaar Händelvereniging

Alexander’s Feast – vrijdag 28 oktober 2022
(uitgesteld van 22 april 2022)

Aanvang 19.30 uur (zonder pauze)
Locatie Grote Kerk Naarden

Toegang

€ 37,50 inclusief programmaboekje en toegang Afterparty
Jongerenkaart € 15,00 inclusief programmaboekje en toegang Afterparty

Kaartverkoop

Of bestel kaarten bij de kassa Theater Spant!, tussen 9:00 en 12:00 uur via 035-6933 254.
NB: had u al kaarten voor de oorspronkelijke datum van 22 april 2022, dan blijven deze gewoon geldig. 

Uitvoerenden

Koor van de Nederlandse Händelvereniging

Hendrickje Van Kerckhove (sopraan)
Dave ten Kate (countertenor)
Leon van Liere (tenor)
Raoul Steffani (bariton)

David Jansen (klavecimbel)
Wybe Kooijmans (orgel)
RBO Sinfonia (orkest)

Paul Valk (chef-dirigent en muzikale leiding)

Programmaboekje

Download hier uw programmaboekje (klik op de foto)

Afterparty        

Na afloop (ca 21.30 uur) van het concert nodigen wij ons publiek uit het glas te heffen op ons 75-jarig Jubileum, terwijl er in de Grote Kerk gelegenheid zal zijn elkaar te ontmoeten en te spreken.

Tijdens de afterparty kun je luisteren naar drie optredens van toptalenten van de beste Nederlandse Conservatoria, die strijden om de Handel Choir Jubilee Award. De winnaar van deze speciale Award sleept daarmee een solo in de wacht voor één van de komende concerten van de Nederlandse Händelvereniging.

De  jury bestaat uit bas bariton Maarten Koningsberger, muziekproducent Sigrid van der Linden, chef-dirigent Paul Valk en een lid van het koor van de Nederlandse Händelvereniging.

75-jarigen

Aan 50 inwoners van het Gooi, die in ook 1946 geboren zijn, wordt de mogelijkheid geboden dit concert gratis bij te wonen. U meldt telefonisch bij Spant! (telefoonnummer 035-6933 254) dat u gebruik wilt maken van deze aanbieding en noemt uw geboortedatum.
Bestelt u uw kaarten online, vul dan 1946 in onder “Promotiecode”.
Wees er snel bij want: wie het eerst komt, wie het eerst maalt.

Over het programma
Alexander’s Feast is een soort opera zonder decors en acterende zangers, maar wel met een meeslepend verhaal. Alexander de Grote heeft in 330 v. Chr. de stad Persepolis veroverd op de Perzische koning Darius, en op de avond van de overwinning wordt er door hem en zijn geliefde Thaïs een groot banket gehouden om dit te vieren: “Twas at the royal feast, for Persia won by Philip’s warlike son; Aloft, in awful state, the godlike hero sate, on his imperial throne…’.
In onze uitvoering komen twee grootheden samen: de overweldigende muziek van Händel, de prachtige tekst van John Dryden.
De muziek op dit feest wordt verzorgd door hofmuzikant Timotheus, de bard ofwel singer-songwriter van dienst. Het koor en de solisten vertellen ons in schitterende koordelen en aria’s hoe
Alexander reageert op diens muziek. Want Timotheus grijpt zijn lier en gaat zingen. Eerst over Jupiter en Bacchus en daarna op een klaaglijker toon over de op het slagveld gestorven Perzische koning Darius.
De stemming van Alexander slaat voortdurend om, van een stralend humeur naar dronkenschap, van ijdelheid naar medelijden en verdriet, gevolgd door verliefdheid en slaap. Maar dan ontwaakt
hij door een wraakzang van Timotheus, die de geesten heeft opgewekt van de gevallen Griekse soldaten. Daarop steekt Alexander de stad in brand. Timotheus weet echter de stemming van de
vorst om te buigen naar tedere gevoelens en dan daalt Cecilia, de beschermheilige van de muziek, uit de hemel neer.
Het oratorium staat hiermee in de traditie van de Engelse Ode’s to St Caecilia, de beschermheilige van de muziek. Het verhaal rondom Alexander is slechts een aanleiding om een lofzang aan te heffen ter verheerlijking van de muziek.