Machteld Baumans

De sopraan Machteld Baumans studeerde aan het Sweelinck Conservatorium, Amsterdam bij Cora Canne Meijer en volgde lessen bij Lucia Meeuwsen.  Zij debuteerde als Pamina in Die Zauberflöte en zong daarna vele opera rollen. Bij de Nederlandse Reisopera zong zij onder andere: Euridice in Orfeo ed Euridice, Marzelline in Fidelio o.l.v. Jaap van Zweden; Anne Trulove in The Rake’s Progress en Liu in Turandot. In Der Ring des Nibelungen zong zij Freia, Gerhilde en Waldvogel o.l.v. Ed Spanjaard.  Bij De Nationale Opera zong zij in Il ritorno d’Ulisse in patria (ook te gast in Sydney), L’Incoronzione di Poppea, Die Zauberflöte. Daarnaast Woglinde in Rheingold en Götterdämmerung in de regie van Pierre Audi onder leiding van Hartmut Haenchen.  Naast haar opera werk is Machteld Baumans veelvuldig te beluisteren op de  concertpodia. Ze werkte daarbij samen met het Combattimento Consort en het Nieuw Ensemble. Ze vertolkte Boccherini’s Stabat Mater met het strijkkwartet Archibudelli (Parijs, Milaan en Rome), liederen van Zemlinsky o.l.v. van Hartmut Haenchen en aria’s van Mozart o.l.v. Christian Zacharias met het Nederlands Kamerorkest. Ze zong Mozart’s Requiem bij het Nationale Ballet. Haar concertreizen voerde haar naar festivals in binnen- en buitenland waaronder het Holland Festival oude muziek, The Early Music Festival San Antonio (USA), de Dresdner Musikfestspiele en de Bachtage in Berlijn.  Op CD is zij te beluisteren in de Johannes Passion met Concerto d’Amsterdam, in Aus Goethes Faust van Röntgen en in Mendelsohns Lobgesang o.l.v. Jan Willem de Vriend, beiden met het Orkest van het Oosten.