Cécile van de Sant

De Nederlandse mezzosopraan Cécile van de Sant is een charismatische zangeres, met een stem omschreven door dirigent Nicholas McGegan, als donkere chocolade met 80 procent cacao.

De pers schrijft dat ze in het bezit is van een dramatisch en magnifiek instrument met een warme, nobele klank en weelderige frasering:een prachtige ontwikkelde stem met een kleur die men maar zelden beleeft. 

Cécile van de Sant behaalde haar diploma Uitvoerend Musicus Cum Laude aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam waar ze studeerde bij Cora Canne Meijer, waarna ze haar studie vervolgde in New York bij Marlena Kleinmann Malas.

Ze was prijswinnares op vele concoursen waaronder het Internationaal Vocalisten Concours ‘s Hertogenbosch, het Concours de Chant in Toulouse en het prestigieuze Hans Gabor Belvedere Wettbewerb in Wenen.

Cécile zong de meest uiteenlopende operarollen waaronder La Messagiera en Proserpina in Monteverdi’s L’Orfeo bij de Bayerische Staatsoper in München en Speranza in het Teatro Liceu, Barcelona; Orfeo in Gluck’s Orfeo ed Euridice met Scottish Opera; Iphigénie en Tauride bij het Royal opera House, Covent Garden, Derde dame in Die Zauberflöte voor L’Opéra National de Paris; Rossweise in Die Walküre bij De Nederlandse Opera, Mother en Mrs. Lincoln in The Civil Wars van Philip Glass in het Holland Festival en Juditha in Vivaldi’s Juditha Triumphans in San Francisco. Hans in Humperdincks Hans en Grietje met Het Koninklijk Concertgebouw Orkest, Scipio in Glanert’s Caligula, Verdi’s Rigoletto, Hotel de Pékin van Willem Jeths, Tamiri in Mozart’s Il Rè pastore, Kate in Britten’s Owen Wingrave allen in de NTRMatinee in het Concertgebouw te Amsterdam, Sesto in Mozart’s La Clemenza di Tito met het Orquestra Simfònica de Baléars in Palma de Mallorca, Gluck/Berlioz’s Orphée met Orchestre des Pays de Savoie, de titelrol in Rossini’s La Cenerentola in Kaiserslautern en Rosina in Il Barbiere di Siviglia in London; Olga in Eugene Onegin bij de Nationale Reisopera en bij Opera North; Geneviève in Pelléas et Mélisande; Suzuki in Madama Butterfly in Zweden, en Zweite Knappe en Blumenmädchen in Parsifal in Monte Carlo.

Daarnaast zong zij vele Händelrollen waaronder Second harlot en Queen of Sheba in Solomon met Israel Philharmonic Orchestra in Israël; als Cyrus in Händel’s Belshazzar in San Francisco, Tauride in Arianna in Creta, Goffredo in Rinaldo en Unulfo in Rodelinda in de Händel Festspiele in Göttingen; Irene in Atalanta met Philharmonia Baroque Orchestra in San Francisco; de titelrol in Tamerlano in Utrecht en Amsterdam; Cornelia in Giulio Cesare met Opera Ireland en Medea in Teseo met de Lautten Compagney in het Britten Theatre, Londen.

Cécile heeft ook een uitgebreid concert- en oratoriumreperoire zoals Bach’s Matthäus Passion met het Residentie Orkest o.l.v. John Nelson, Brahms’ Alt-Rhapsodie in het Zondagochtendconcert in het Concertgebouw met het Radio Filharmonisch Orkest, L’Enfance du Christ van Berlioz in Bergen, Noorwegen, Hohe Messe met Jordi Savall in Cuenca en Weihnachtsoratorium met het Combattimento Consort o.l.v. Jan Willem de Vriend, Händel’s Messiah met de Nederlandse Bachvereniging o.l.v. Jos van Veldhoven, The Dream of Gerontius met RTE in Dublin, Mahler’s Kindertotenlieder o.l.v. Naeme Järvi, Rückertlieder met Holland Symfonia, Mahler’s Symphonie nr. 3 met het NNO, Martin’s Die Weise von Liebe und Tod des Cornets Christoph Rilke o.l.v. Cristoph Mathias Müller met Göttingen Symphonie Orchester, Symphony nr. 9 van Beethoven o.l.v. Marc Soustrot met het Brabants Orkest en de Nederlandse première van Rihm’s Deus Passus met het Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Marcus Stenz.

Verder werkte ze met dirigenten als Ivor Bolton, Frans Brüggen, Michael Schønwandt, Laurence Cummings, Alan Curtis, Richard Farnes, Claus Peter Flor, Nicholas McGegan, Hans Graf, Hartmut Haenchen, Armin Jordan, Raymond Leppard, Paul McCreesh, Kenneth Montgommery, Lawrence Renes, Ed Spanjaard, Edo de Waart en Thomas Zehetmair en regisseuren als Peter Konwitschny, Gilbert Deflo, Erik Vos en Lucinda Childs.

Recente en aankomende engagementen zijn o.a., Boulez Le Marteau sans Maître met Het Nieuw Ensemble o.l.v. Ed Spanjaard, Frank Martins In Terra Pax met het Radio Filharmonisch Orkest. De titelrol in Falco’s oratorio Santo Antonio in het Misteria Paschalia Festival in Krakau met Europa Galante en Fabio Biondi. Hindemith’s Requiem for those we loved, Willem Jeths Selige Sehnsucht o.l.v. Yannick Nézet-Séguin met het Rotterdams Philharmonisch Orkest en Berg’s Wozzeck met Markus Stenz, allemaal in de NTRMatinee in het Concertgebouw. Rihm’s Deus Passus met het Radio Filharmonisch Orkest o.l.v. Marcus Stenz.

Een toernee met Pergolesi’s Stabat mater met Combattimento Consort en Johannette Zomer.

Voor Deutsche Grammophone nam zij de Matteus (Bach/Rot) op en voor Brilliant Classics in de Mozartserie La Clemenza di Tito (Sesto) en Mitridate, Rè di Ponto (Farnace) op.

L’ Orfeo van Monteverdi vanuit Teatro Liceu in Barcelona is door Opus Arte op DVD uitgebracht.

cecilevandesant.com