,

Voorjaarsconcert 2018

Johannes Passion, BWV 245

Johann Sebastian Bach

16 maart 2018, Grote Kerk, Naarden

Het koor van de Nederlandse Händelvereniging

Holland Symfonie Orkest

 

Solisten

Stephan Adriaens Evangelist
Frans Fiselier Christus
Laureaat IVC 2017 Sopraan
Carina Vinke Alt
Laureaat IVC 2017 Tenor
Laureaat IVC 2017 Bas-bariton
Wybe Kooijmans organist

 

Algehele leiding

Bernhard Touwen

De basis van de Johannes-Passion is het Evangelie van Johannes (hoofdstuk 18 en 19), waarin het lijdensverhaal van Jezus Christus wordt beschreven, diens gevangen­neming en de kruisdood die daarop volgt. De apostel Johannes beschrijft dit verhaal relatief afstandelijk en nuchter, waardoor de impact van de gebeurtenissen zelf heel sterk wordt. Bach geeft in zijn muzikale versie van Johannes 18 en 19 dan ook volop aandacht aan het dramatische aspect van het lijdensverhaal van Christus. Dit komt tot uiting in felle en spectaculaire koordelen waarin virtuositeit en dynamische expressie een grote rol spelen. De verhaallijn wordt regelmatig onderbroken door beschouwende kora­len, gezongen door het koor, en een aantal prachtige aria’s voor de vocale solisten, waarin de emotie van dat moment van het verhaal wordt uitgediept.
Johannes ziet de figuur van Christus vooral als de Messias die een noodzakelijke dood moet sterven om de mensheid te verlossen uit de zonde. Dit wordt door Bach muzikaal krachtig uitgebeeld in het openingskoor “Herr, unser Herrscher”. Maar vanuit diezelfde optiek dienen wij ook het slotkoraal te begrijpen dat nog volgt ná het slotkoor “Ruht Wohl” met de slotzin: “Ich will dich preisen Ewiglich”.
Bach’s Johannes-Passion is een muzikaal meesterwerk vol symboliek en ‘verborgen boodschappen’, waarin een genuanceerde religieuze diepgang samengaat met compositorisch meesterschap. De muziek is dienend aan het woord, maar door de muziek krijgt het verhaal enorm veel meer kracht, betekenis en uitwerking op de toehoorder.

Bernhard Touwen

In 1994 en 1996 behaalde Bernhard Touwen zijn pianodiploma’s Docerend Musicus en Uitvoerend Musicus aan het Rotterdams Conservatorium bij Aquiles Delle Vigne. Als pianist begeleidt hij koren en zangers en hij treedt ook solistisch op. Na zijn pianostudie heeft Bernhard zich verder bekwaamd als dirigent. In 2000 sloot hij daarvoor zijn 2e fase studie zeer succesvol af.
Bernhard heeft vele werken voor koor en orkest gedirigeerd en is sinds 2008 artistiek leider en chefdirigent van het kamerorkest Concerto Brabant; hiermee voert hij jaarlijks meerdere programma’s uit.
In december 2009 debuteerde Bernhard bij het Nederlands Kamerkoor en het Combattimento Consort. Met dit wereldberoemde gezelschap bracht hij een zeer geslaagde uitvoering van het integrale Weihnachtsoratorium in een uitverkochte Grote Kerk te Naarden.
In juni 2013 werd Bernhard geselecteerd om een belangrijke internationale dirigenten masterclass te volgen o.l.v. de beroemde pedagoog Jorma Panula met het Janacek Philharmonic Orchestra. Hij maakte daar indruk met zijn interpretatie van o.a. Janaceks Taras Bulba en Brahms’ Tragische Ouverture.
Recentelijk (in 2016) dirigeerde hij een succesvolle “Schöpfung” in Praag en begin 2017 de Johannes‑
Passion in Leipzig. Zijn interpretaties van zowel de barokke werken (zoals de feestelijke en intense uitvoeringen van de Messiah van Händel) als de romantische werken worden alom geprezen.