,

Najaarsconcert 2017

Franz Schubert
Mis Nr. 2 in G-Majeur, D. 167
Entr’acte no. 3 Rosamunde, D 732
Wolfgang Amadeus Mozart
Requiem in D-Mol, KV 626

vrijdag 20 oktober 2017, Grote Kerk, Naarden

 

Het koor van de Nederlandse Händelvereniging

Holland Symfonie Orkest

 

Solisten:

Renate Arends, sopraan
Barbara Kozelj, alt
Eyjólfur Eyjólfsson, tenor
Frans Fiselier, bas

Algehele muzikale leiding

Louis Buskens

Schubert & Mozart

Regelmatig zingt iemand bij een auditie een lied van Schubert. Dan maakt mijn hart altijd een vreugdesprongetje! Want Schubert is altijd geweldig. Hij schreef heel gemakkelijk, elke dag een lied! En altijd tegelijkertijd helemaal vanzelfsprekend en uiterst origineel. De liederen zijn allemaal anders en toch nooit geforceerd. Het is tegelijk een vanzelfsprekendheid én een verrassing, een geniale natuurlijkheid. Men noemt dat vaak de “goddelijke vonk”, waarmee sommige componisten geboren zijn. Schubert is zo’n componist, net als Mozart. Het klinkt zó natuurlijk en het gaat juist daardoor recht het hart in. Het lijkt me onmogelijk dit niet mooi te vinden!

Mozart en Schubert zijn geestverwanten en tijdgenoten, maar Mozart stond nog met één been in de oude tijd – de tijd vóór de grote maatschappelijke omwentelingen in Europa – terwijl Schubert helemaal thuishoort in de nieuwe tijd, die we vaak de Romantiek noemen. En wat is nu zo geweldig aan de combinatie van Schuberts Mis in G en Mozarts Requiem? Schubert, de ruim veertig jaar later geboren componist, schreef deze mis toen hij nog heel jong was: hij was net 18 geworden! En Mozart schreef zijn Requiem vlak voor hij stierf. Het is zijn laatste werk, nog niet helemaal af en voltooid door zijn leerling Süssmayer. Het Requiem van Mozart dateert van 1791, twee jaar na de Franse revolutie. De mis van Schubert is geschreven in 1815, het jaar waarin Napoleon definitief werd verslagen! Jonge Schubert en rijpe Mozart, bijna tijdgenoten. Geniet ervan! Als “opmaat” een kort orkeststuk van Schubert, Entr’acte Rosamunde, dat u helemaal in de Weense sfeer brengt!

Louis Buskens

Louis Buskens is hoofdvakdocent koordirectie in Gronin­gen en Tilburg en dirigent van het Brabant Koor, het Nederlands Concert Koor en het Noord Neder­lands Concert Koor. Na het gymnasium studeer­de hij blokfluit, schoolmuziek en koordirectie. Jaren­lang was hij verbonden aan de Universiteit van Eindhoven als dirigent van het studentenkoor en -orkest. Naast zijn oorspronkelijke specialisme van oude muziek maakte hij vooral naam met grootschalige werken, zowel als uitvoerend dirigent (in werken als Honeggers Jeanne d’Arc, Prokofjevs Iwan de Verschrikkelijke, Beethovens Missa solemnis), als assistent-dirigent (vele operaproducties) en als koordirigent. Hij werkte samen met veel dirigenten van naam zoals Frans Brüggen, Mauricio Kagel, Reinbert de Leeuw, Ed Spanjaard, Valery Gergiev. Hij was lande­lijk juryvoorzitter van het Nederlands Koorfestival, dirigent van het Nationaal Gemengd Jeugd Koor en is docent aan de “Kurt Thomas Cursus” . Bestuurlijk is hij actief als voorzitter van De Link (podium voor onalledaagse kamermuziek) en als lid van de Raad van Toezicht van Orkest Zuid. Voor zijn verdiensten in de Nederlandse muziekwereld werd hij in 2011 benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau.