,

Wybe Kooijmans orgel

Algehele muzikale leiding

Jules van Hessen

Zoals ieder jaar verzorgen wij ook nu weer een busdienst van Bussum naar het Concertgebouw: Vertrek 17.00 vanaf Bastion hotel Bussum zuid, terug 22.45 vanaf het Concertgebouw. Informatie over de prijs en het bestellen van een kaartje volgt.

Kaarten voor het concert in Maassluis op www.muziekmaassluis.nl

Geen verdeeldheid, maar verbroedering

Het is intrigerend om te inventariseren over hoeveel zaken rondom de uitvoering van Händels Messiah mensen het wel eens oneens zouden kunnen zijn. De uitkomst is een schier oneindige lijst, waarvan ik een aantal items zal benoemen:
Moet het groot bezet of liever in een setting met een 16 koppig koor? Welke editie is de beste? Spelen we de zg. Mozart-versie? Wat voor solisten zijn geschikt: Een mannelijke alt of een vrouwelijke alt? Hoe gaan we met het continuo om? Moet Rejoice in vieren of kiezen we de versie in zesachtste maat? Wanneer pauzeren we? Gaat het publiek staan bij het Halleluja? Heeft het Halleluja een nieuw testamentische lading of refereert het wellicht aan de verwoesting van de Tweede Tempel? Hoort het werk wel bij Kerst of is het rond Pasen toepasselijk?
Het wonderbaarlijke vind ik dat het grote aantal richtingen waarmee je muzikaal en spiritueel de Messiah tegemoet kan treden niet leidt tot verdeeldheid. De kracht van dit meesterwerk is dat het, misschien juist omdat je er met een verschillende blik naar kan kijken, zowel publiek als uitvoerenden op een bijna mystieke wijze weet te verbinden. Volgens mij is dat het geheim van de Messiah en bij elke uitvoering probeert men dichter bij dit geheim te komen. Misschien wordt het geheim van de verbroederingskracht ooit wetenschappelijk uit de doeken gedaan, maar ik vermoed dat men gaat uitkomen bij Händels meesterlijke beheersing van het contrapunt in fraaie koorfuga’s, zijn smaakvolle afwisseling tussen dramatische momenten en serene, contemplatieve aria’s. Of men komt tot de conclusie dat de subtiele afwisseling van oud- en nieuw testamentische teksten de belangrijkste verbindingsfactor is, of men concludeert dat het juist de grandioze spanningsboog, die van alle losse onderdelen zo’n bindend geheel maakt, de essentie van verbinding is. Is het soms het afsluitende, zinderende “Amen” dat ons dat gevoel van één geeft? Het zou me niet verbazen dat een aantal teksten naar voren gaat komen, die van alle tijden zijn, bv. Why do the nations fury together: een hele actuele vraag? Of worden we verbonden door de alles overkoepelende Messiaanse gedachte dat er na dit bestaan iets is wat verlossend en louterend is?
Uiteindelijk denk ik dat de wetenschappers tot de conclusie gaan komen dat zoveel briljante elementen het gevoel van verbondenheid oproepen, dat ze het uiteindelijk opgeven. Wie is er tegen zoveel schoonheid en genialiteit bestand?
U hoeft vanavond gelukkig geen antwoord te geven. Mijn advies: geniet en laten u verrassen en overrompelen door de verbindingskracht van de Messiah. Vanavond zijn we één….

Jules van Hessen

Händels Messiah neemt een speciale plek in Jules’ hart in: hij was één van de initiatiefnemers van de Leidse Scratch en dirigeerde daar meer dan tien edities. Ook is hij vanaf het begin de dirigent van de Scratch Messiah in Zeeland, waar hij inmiddels zeventien maal leiding aan heeft gegeven.
Grenzeloze muzikale passie en een tomeloze energie kenmerken dirigent Jules van Hessen. Hij studeerde bij Pierre Stoll en Louis Stotijn en volgde masterclasses bij onder meer Jean Fournet, Edward Downes en Gennadi Roshdjestvensky. Hij nam succesvol deel aan verschillende concoursen, zoals het Nicolai Malkoconcours in Kopenhagen (o.a. orkestprijs), de Internationale Dirigenten­cursus van de NOS (finalist) en het Stravinsky Concours in Graz (prijswinnaar).
In Nederland dirigeerde hij vrijwel alle professionele orkesten. Sinds 1987 is Jules dirigent en Artistiek leider van het Philips Symfonie Orkest. Dit jaar viert hij het dertigjarig dirigentenjubileum bij dit orkest met uitvoeringen van Mahlers Achtste Symfonie (Symphonie der Tausend).
Jules heeft een grote interesse voor muziek­theater en opera. Hij is sinds de oprichting in 1985 muzikaal leider van het Nederlands Theaterorkest en dirigeerde in Nederland en Duitsland diverse opera­producties. Momenteel is hij ook artistiek adviseur van het succesvolle tv-programma ‘De Tiende van Tijl’ van Tijl Beckand.
Een aantal jaar geleden startte hij een reeks concerten (o.a. in TivoliVredenburg) onder de titel Maestro Jules Onthult, waarin hij topstukken voor de pauze, ondersteund door het orkest, toelicht en na de pauze integraal uitvoert. Rond Kerst 2016 waren drie van deze concerten met het Radio Filharmonisch Orkest op NPO 2 (AVRO­TROS) te zien. Ze oogstten voor klassieke muziek ongekend hoge kijkcijfers.